Jump to content


Photo
- - - - -

Obróbka Wokalu ?


24 replies to this topic

#1 laik123

laik123
  • Forumowicz
  • 11 Postów:

Posted 05 April 2009 - 12:22

Siemka wszystkim :)
Mam takie pytanie dosyć obszerne i mało sprecyzowane, ale od czegoś muszę zacząć pojmowanie heh.
Więc tak jak w temacie pytanie ogółne to "obróbka wokalu". . ..
Zastanawiam się co i jak używając Cool Edit Pro 2 (najbardziej przyjazny interface dla mnie) przepuścić wokal i przez jakie efekty, aby można było powiedzieć o tym procesie mix-master.
Kombinując jakiś czas wywnioskowałem taką sekwencję :
- redukcja hałasu (pobranie próbki ze ścieżki nagraniowej kiedy niczego nie nagrywam //sam szum// i naniesienie efektu na całość wokalu),
- equalizer - silmple bass cut / 3x (chyba nie muszę tłumaczyć)
- ampli (normalizacja)
- dynamic proces - limit hard 12 dB (ucięcie)
- 4-band noice reducer z C4 Waves
- Reverb (tight and close - słaby ale jest)

Takie efekty w takiej kolejności wydają mi się teraz głupie więc zgłaszam się do Was po poradę, bo jak widać nie ma kompresji etc.

Mógłby ktoś mi przybliżyć w jakiej kolejności, jakie efekty i najlepiej przy użyciu CEP 2 składałyby się na mix/master ? Jaki kompresor i jakie ustawienie jego, jaki equalizer etc.

Proszę o pisemne porady, a nie odsyłanie do jakichś innych stro, bo jakbym chciał czytać takowe to bym po prostu odwiedził google zamiast Was.

Pozdrawiam i czekam z niecierpliwością ! :)

#2 Adrian4u

Adrian4u
  • Moderator
  • 10,791 Postów:
  • Gender:Male
  • Location:powiedzmy, ze Polska centralna
  • Interests:DJ / musician

Posted 06 April 2009 - 08:02

1. Owszem, ale naniesienie szumu w przeciwfazie - jednak może to niewiele dać. Bo - naniesiony szum nie będzie IDENTYCZNY z tym nagranym, podczas nagrania dochodzi pogłos pomieszczenia itp. Ale spróbować możesz.
2. no właśnie wytłumacz - po kiego 3x robić to samo?
3. normalizacja? to nie lepiej mieć nad tym procesem kontrolę i zastosować multiprocesor dynamiki? kompresor/limiter?
4. j.w.
5. jeszcze raz redukcja szumów?????
6. ghm - a po kiego? to nie lepiej to zrobic na ścieżkach w miksie z resztą utworu (partiami instrumentalnymi?)

jak na razie dałeś modelowy przykład CZEGO NIE NALEŻY robić z dźwiękiem.

Jednym pomagam, innych wcurwiam :P
Sprzęcior: trochę tego, trochę tamtego - ma grać i gra ;)


#3 Fat Beatz

Fat Beatz
  • Forumowicz
  • 289 Postów:
  • Gender:Male
  • Location:PL

Posted 06 April 2009 - 09:11

Mógłby ktoś mi przybliżyć w jakiej kolejności, jakie efekty i najlepiej przy użyciu CEP 2 składałyby się na mix/master ? Jaki kompresor i jakie ustawienie jego, jaki equalizer etc.

Proszę o pisemne porady, a nie odsyłanie do jakichś innych stro, bo jakbym chciał czytać takowe to bym po prostu odwiedził google zamiast Was.


Nie spodziewaj sie cudów , nikt tu nie jest czarodziejem...
kazdy ma inny glos, inny miktofon, inne pomieszczenie, inny mixer,komputer,kable .... moznaby wymieniac
a Ty pytasz o ustawienie kompresora jak nawet nie wiadomo jak brzmi ten wokal , jak glosno itp

tez mam wrazenie ze tymi efektami ktore podales wiecej bys popsul niz naprawil

efekt koncowy ma brzmiec dobrze , a czy ty nalozysz tylko lekkie eq czy 15 efektow to juz malo wazne.

MY BOOTH

 

 

 

B.Boy Breaks - Funk - Hip Hap - Electronic

https://soundcloud.com/markowe-bity

 

 

 


#4 Adrian4u

Adrian4u
  • Moderator
  • 10,791 Postów:
  • Gender:Male
  • Location:powiedzmy, ze Polska centralna
  • Interests:DJ / musician

Posted 06 April 2009 - 09:48

a może by tak...

http://forum.djshop....showtopic=10574

???????????????????????????????????????????????

Jednym pomagam, innych wcurwiam :P
Sprzęcior: trochę tego, trochę tamtego - ma grać i gra ;)


#5 laik123

laik123
  • Forumowicz
  • 11 Postów:

Posted 06 April 2009 - 10:37

a może by tak...

http://forum.djshop....showtopic=10574

???????????????????????????????????????????????



Gdyby były aktualne linki, to pewnie bym nie zakładał tematu :)


Może przynajmniej nakierujecie mnie, w jakiej kolejności co i jak robić, jaki efekt, jaki eq, a ustawieniami się pobawię ?
Ew. może dam Wam próbkę nagrania i odpowiednio do tego powiecie co i jak ? Już obojetne w jakim programie, ale aby było to skuteczne ;| ?

#6 Adrian4u

Adrian4u
  • Moderator
  • 10,791 Postów:
  • Gender:Male
  • Location:powiedzmy, ze Polska centralna
  • Interests:DJ / musician

Posted 06 April 2009 - 11:51

a najpierw powiedziałbyś, do czego konkretnie ci ten wokal potrzebny - poza tym - weokal ma współgrać z muzyką - więc taka rzeźba, jaką chcesz robić (albo - jak pokazałeś że robisz) ma sens jedynie w wypadku nagrania lektorskiego (też nie do końca) albo jakiegoś joł-joł-moja-dzielnica-szczam-pod-drzewem srapu.

Jednym pomagam, innych wcurwiam :P
Sprzęcior: trochę tego, trochę tamtego - ma grać i gra ;)


#7 laik123

laik123
  • Forumowicz
  • 11 Postów:

Posted 06 April 2009 - 14:57

ma sens jedynie (..) albo jakiegoś joł-joł-moja-dzielnica-szczam-pod-drzewem srapu.


Powiedzmy, że robię jo jo, jestem pro, pale ganję (chociaż szczerze wolę napisać o czymś znaczącym, kierując się twórczością np. Eldo).
Widać, że jesteś uprzedzony do tego typu muzyki, ale nie mam zamiaru wchodzić w konflikt po prostu chcę przyuczyć się :)
Więc jak z moim poprzednim pytaniem ?

#8 Adrian4u

Adrian4u
  • Moderator
  • 10,791 Postów:
  • Gender:Male
  • Location:powiedzmy, ze Polska centralna
  • Interests:DJ / musician

Posted 06 April 2009 - 15:32

Powiedzmy, że robię jo jo, jestem pro, pale ganję (chociaż szczerze wolę napisać o czymś znaczącym, kierując się twórczością np. Eldo).
Widać, że jesteś uprzedzony do tego typu muzyki, ale nie mam zamiaru wchodzić w konflikt po prostu chcę przyuczyć się :)
Więc jak z moim poprzednim pytaniem ?

do "tego typu muzyki" nie jestem uprzedzony - ale do nędznego polskiego naśladownictwa tego typu muzyki - jestem.

wracając do twojego pytania:
- jeśli nagrywasz w dobrych warunkach - nie potrzebujesz odszumiania. Co najwyżej możesz powycinać oddechy, mlaśnięcia i na obwiedniach głośności troszkę powyciszać sybialanty i popy
- normalizacja - owszem, ale na zasadzie delikatnej kompresji i limitera - żeby głos nie stracił zbytnio dynamiki, ale żeby nie przewalał za bardzo w głośnych partiach i zyskał troszke w cichszych
- szumek i tak ci zniknie w tle przy miksie
- podłosy i tym podobne efekty nakładaj na ścieżkę w miksie a nie na plik - bo to bez sensu - potem przynajmniej będizesz mógł regulować natężenie efektu lub go całkiem podmienić
...
- poucz się troszke oprogramowania do montarzu wielościeżkowego - dla ciebie polecam ACID 7 PRO lub lżejszą wersję - Acid 7 Music Studio - obie mają bardzo podobne, bardzo fajne możliwości pracy z dźwiękiem. A jak już się zaawansujesz - to Ableton Live.

Jednym pomagam, innych wcurwiam :P
Sprzęcior: trochę tego, trochę tamtego - ma grać i gra ;)


#9 laik123

laik123
  • Forumowicz
  • 11 Postów:

Posted 06 April 2009 - 16:14

Oks, więc zasysam ACID 7 PRO, mam nadzieję, że przyjazny ma interface.
Mówisz, abym nie odszumiał ? Trochę słychać szum kompa (wiesz, pojemnościówka bez kabiny etc.). . .
(pisząc ten post szukam Acida, widzę, że podobny do Coll Edit Pro, czy nie mogę zostać przy nim ? Wydaje mi się, że pozwałem już jego "tajniki" o w miarę dobrze się orientuję w nim).
Jednak zatrzymuję ściąganie, bo ten program to prawie to samo co Cool Edit Pro, więc sensu nie wiedzę w zmianie, chyba że mi to jakoś uagumentujesz ?
Ponawiam zarazem pytanie, czy podać próbkę wokalu, abyś mógł (zwracam się do Ciebie, bo tylko Ty wykazujesz zainteresowanie) samemu sprawdzić, co zastosować na wokal aby go upiększyć przez mixem ?

#10 Adrian4u

Adrian4u
  • Moderator
  • 10,791 Postów:
  • Gender:Male
  • Location:powiedzmy, ze Polska centralna
  • Interests:DJ / musician

Posted 06 April 2009 - 16:53

pracuj w sofcie w jakim chcesz - tylko - i każdy ci to powie - jeśli robisz jakikolwiek utwór - to przecież nie robisz tak, że każdy instrument obrabiasz osobno a potem lepisz jedno do drugiego i tak dalej w nadziei, że cokolwiek z tego razem wyjdzie.

Po to są właśnie programy DAW - czy jak kto woli- do wielokanałowego montażu dźwięku - żeby móc wszelkie proporcje, niuanse, efekty itd nanosić na bierząco i mieć możliwośc ingerencji.

Dlatego - o ile przy ghmmm rapowaniu... gdzie z reguły dynamika wokalu jest bardzo nierówna - wartyo pokusić się o processing dynamiki (a więc kompresor, limiter), zawsze warto pokusić się o wygładzenie popów, spółgłosek i zlepków syczących, wycięcie mlaskania i czasem skasowanie niepotrzebnych oddechów, to już wszelkie zabiegi typu dodawanie pogłosu (jest wskazany, bo uplastycznia wokal) czy inne zabiegi robi się na ścieżce projektu, a nie w edytorze dźwięku typu SoundForge, Audiacity czy WaveLab....

A czy Acid jest podobny do CEP'a? Może tylko na pierwszy rzut oka.

Jednym pomagam, innych wcurwiam :P
Sprzęcior: trochę tego, trochę tamtego - ma grać i gra ;)


#11 laik123

laik123
  • Forumowicz
  • 11 Postów:

Posted 06 April 2009 - 17:01

Acid jest podobny do CEP'a? Może tylko na pierwszy rzut oka.


Kusisz aby jednak go zaczepić :)
Zaraz przeniosę Twoje porady na wokal i sprawdzę jak to idzie wtedy następne pytania się pojawią.

#12 Adrian4u

Adrian4u
  • Moderator
  • 10,791 Postów:
  • Gender:Male
  • Location:powiedzmy, ze Polska centralna
  • Interests:DJ / musician

Posted 06 April 2009 - 17:17

Kusisz aby jednak go zaczepić :)
Zaraz przeniosę Twoje porady na wokal i sprawdzę jak to idzie wtedy następne pytania się pojawią.

1. www.sonycreativesoftware.com - masz demo 7-ki albo pełną wersję Acid Studio - tylko nie wiem, czy w darmówce da się włączać efekty na ścieżki, ale zabawa z loopami jest przednia.
2. właśnie o to chodzi - żeby sprawdzać :)

Jednym pomagam, innych wcurwiam :P
Sprzęcior: trochę tego, trochę tamtego - ma grać i gra ;)


#13 laik123

laik123
  • Forumowicz
  • 11 Postów:

Posted 07 April 2009 - 08:04

[Dlatego - o ile przy ghmmm rapowaniu... gdzie z reguły dynamika wokalu jest bardzo nierówna - wartyo pokusić się o processing dynamiki (a więc kompresor, limiter), zawsze warto pokusić się o wygładzenie popów, spółgłosek i zlepków syczących, wycięcie mlaskania i czasem skasowanie niepotrzebnych oddechów, to już wszelkie zabiegi typu dodawanie pogłosu (jest wskazany, bo uplastycznia wokal) czy inne zabiegi robi się na ścieżce projektu, a nie w edytorze dźwięku typu SoundForge, Audiacity czy WaveLab..

Okej, przetestowałem w taki sposób z taką kolejnością jaką podam :

- wycięcie wdechów (niektóre, te ciche zostawię aby naturalnie to brzmiało) i wycięcie wszystkich "niepowodzeń" :),
- kompresor.... hmm Timeworks Mastering Compresor (ustawienia default)
Posted Image

- Dynamic Processing (hard -12 dB)
- Hiss Reducer (standard na CEP)
Posted Image

Oks i to by było tyle z upiększania woka, resztę jak mówisz nanosi się już na ścieżkę, więc tak będę robić (chociaż robiłem to na woka zawsze hehe...).

Jednak słychać, że akustycznie moje pomieszczenie nie jest najcudowniejsze. Można jakoś dodać dla głosu tą taką głębie :) ?

#14 Adrian4u

Adrian4u
  • Moderator
  • 10,791 Postów:
  • Gender:Male
  • Location:powiedzmy, ze Polska centralna
  • Interests:DJ / musician

Posted 07 April 2009 - 09:39

daj przykład pliku przed i po obróbce, wtedy można dyskutować o konkretach
pogłos pomieszczenia nieco zniwelujesz dodając delikatnego reverbu, poza tym - w gotowym aranżu on zniknie.

No i zacznij zbierać koce, zasłony itp - jak zrobisz nawet "kącik" dla nagrywania wokalu obgrodzony ze wszystkich stron tego typu dżinksem, to zobaczysz, że odbić od pomieszczenia praktycznie nie będzie.

Jednym pomagam, innych wcurwiam :P
Sprzęcior: trochę tego, trochę tamtego - ma grać i gra ;)


#15 laik123

laik123
  • Forumowicz
  • 11 Postów:

Posted 07 April 2009 - 14:08

W czym zapisać próbkę ??:)

#16 Adrian4u

Adrian4u
  • Moderator
  • 10,791 Postów:
  • Gender:Male
  • Location:powiedzmy, ze Polska centralna
  • Interests:DJ / musician

Posted 07 April 2009 - 14:11

W czym zapisać próbkę ??:)

wav 44.1kHz/16 bit albo mp3 44.1kHz/16bit/320kBs - w tym samym formacie mają być obie - ta po nagraniu i ta obrobiona, spakowane razem w jeden plik zip i opisane w nazwach

i niech cie ręka boska broni wrzucać to na speedyshare.pl

Jednym pomagam, innych wcurwiam :P
Sprzęcior: trochę tego, trochę tamtego - ma grać i gra ;)


#17 laik123

laik123
  • Forumowicz
  • 11 Postów:

Posted 07 April 2009 - 14:29

Link -> http://wyslijto.pl/plik/382uxki6lj
Niestety gdzieś zapodziałem pop filter iz 3 razy to słychać, ale kolejny jest w drodze )nie lubię samoróbki).
Jak to widzisz ?

#18 Adrian4u

Adrian4u
  • Moderator
  • 10,791 Postów:
  • Gender:Male
  • Location:powiedzmy, ze Polska centralna
  • Interests:DJ / musician

Posted 08 April 2009 - 08:38

kurna, coś ty zrobił z tym wokalem????????????
zacznijmy od początku:
- delikatne odbicia od otoczenia słychać faktycznie. Tutaj polecam to samo co Billemu - trochę koca i zasłon, jak masz kasę to piankę akustyczną - nawet cienką. zrób nawet prowizoryczną "kabinę", obkładając ściany w rogu kocem/pianką i zamykając to kotarą na karniszu. Dodatkowo statyw na mikrofonik - koniecznie - bo nie tylko słychać popy ale także puknięcia/drgania przenoszone przez statyw na obudowę mikrofonu i membranę.
- samo nagranie nie jest straszne - może pokuś sie o wycięcie częstotliwości poniżej 70-80Hz, dodatkowo zetnij troszkę niskie tony na korekcji.
- górka jest ok
- dynamiką sie nie przejmuj - jedyne co, to może troszkę kompresora o w miarę łagodnym treshold

wokal po twojej obróbce jest nie do przyjęcia - kurna, coś ty tam namącił? stłumiony, jakieś dziwne rzeczy się dzieją w tle, jakby zastosować flange, phaser i zły kodek w DivX.....

Jednym pomagam, innych wcurwiam :P
Sprzęcior: trochę tego, trochę tamtego - ma grać i gra ;)


#19 laik123

laik123
  • Forumowicz
  • 11 Postów:

Posted 08 April 2009 - 12:30

Ech, no na słuchawkach niestety to robiłem, dziś dopiero (mam nadzieję, że jeszcze dziś) przyjdą monitorki dwa.
Statyw jest, to słychać jak siadam do kompa hehe.
Więc małą kompresję zalecasz i ścięcie 60-70 Hz tylko stosować ?:)
Dziś to przetestuję i modlę się aby już mi monitory przyszły, bo święta są, wolny czas to zawsze człowiek może się pokusić o "stracenie" czasu przy tym.

#20 Adrian4u

Adrian4u
  • Moderator
  • 10,791 Postów:
  • Gender:Male
  • Location:powiedzmy, ze Polska centralna
  • Interests:DJ / musician

Posted 08 April 2009 - 12:48

Ech, no na słuchawkach niestety to robiłem, dziś dopiero (mam nadzieję, że jeszcze dziś) przyjdą monitorki dwa.
Statyw jest, to słychać jak siadam do kompa hehe.
Więc małą kompresję zalecasz i ścięcie 60-70 Hz tylko stosować ?:)
Dziś to przetestuję i modlę się aby już mi monitory przyszły, bo święta są, wolny czas to zawsze człowiek może się pokusić o "stracenie" czasu przy tym.

ja tego słuchałem na słuchawkach - i się załamałem - nawet na ten obrobiony wokal nie pomogło dodanie pogłosiku - ciągle coś było skopane... tak jakbyś źle skonwertował dźwięk w divX albo jakbyś miał je*nięte kodeki - coś jak skrzyżowanie pgasera, flangera i degradacji - słychać to strasznie w tle.

Bez sensu też wychodzi sam wokal - stłumiony!!!!

Statyw koniecznie musisz oddzielić od biurka, nagranie możesz robić zdalnie i wycinać co bardziej nie-otrzebne elementy, ale rób to w osobnej kabince, bo potem takie kwiatki wychodzą

No i kolejna sprawa to to, że masz przewalone basy - lekkie tłumienie całego pasma plus wywalenie (tylko słuchaj jak to robisz) wszystkiego pon. ok 70Hz nie zmieni wokalu ale wywali część pomruków od sieci, kompa i puknięć, które tam siedzą.

Jednym pomagam, innych wcurwiam :P
Sprzęcior: trochę tego, trochę tamtego - ma grać i gra ;)


#21 Fat Beatz

Fat Beatz
  • Forumowicz
  • 289 Postów:
  • Gender:Male
  • Location:PL

Posted 08 April 2009 - 22:10

Ech, no na słuchawkach niestety to robiłem, dziś dopiero (mam nadzieję, że jeszcze dziś) przyjdą monitorki dwa.


Nie usprawiedliwiaj sie sluchawkami, monitory same z siebie cudow nie zdzialaja.
Ty poprostu za duzo kombinujesz, a za malo wiesz (Kompresor na default watpie zeby byl dobrym ustawieniem). Musisz wiedziec czego brakuje Twoim wokalom, a co jest w nich nie porzadane i tylko w ten sposob pracowac na wokalach.

MY BOOTH

 

 

 

B.Boy Breaks - Funk - Hip Hap - Electronic

https://soundcloud.com/markowe-bity

 

 

 


#22 laik123

laik123
  • Forumowicz
  • 11 Postów:

Posted 09 April 2009 - 09:30

Jednak mogę się usprawiedliwić słuchawkami, bo nie słyszałem jak to Adrian powiedział, że jest tam jakby trochę flangera i phasera ;|

#23 Adrian4u

Adrian4u
  • Moderator
  • 10,791 Postów:
  • Gender:Male
  • Location:powiedzmy, ze Polska centralna
  • Interests:DJ / musician

Posted 09 April 2009 - 09:44

Jednak mogę się usprawiedliwić słuchawkami, bo nie słyszałem jak to Adrian powiedział, że jest tam jakby trochę flangera i phasera ;|

Kup Beyerdynamic DT 770 pro - nie będziesz już miał usprawiedliwienia w postaci słuchawek :)

Jednym pomagam, innych wcurwiam :P
Sprzęcior: trochę tego, trochę tamtego - ma grać i gra ;)


#24 laik123

laik123
  • Forumowicz
  • 11 Postów:

Posted 09 April 2009 - 15:05

gdyby było mnie stać to czemu nie. . . :P
Mam jakieś tanie Reloopy :) a szkoda w sumie, ale bywa.
Zarobię to może kupię..

#25 Adrian4u

Adrian4u
  • Moderator
  • 10,791 Postów:
  • Gender:Male
  • Location:powiedzmy, ze Polska centralna
  • Interests:DJ / musician

Posted 09 April 2009 - 15:52

gdyby było mnie stać to czemu nie. . . :P
Mam jakieś tanie Reloopy :) a szkoda w sumie, ale bywa.
Zarobię to może kupię..

jeśli poważniej myślisz o jakiejkolwiek pracy z dźwiękiem, to nie "może" a KONIECZNIE... To rewelacyjna altrnatywa dla miernych odsłuchów. Zresztą bez porównania.

Te twoje Reloopy to możesz wykorzstać co najwyżej jako podsłuch beatu przy nagrywaniu wokalu - i w zasadzie to wszystko.

Jednym pomagam, innych wcurwiam :P
Sprzęcior: trochę tego, trochę tamtego - ma grać i gra ;)




Reply to this topic



  


0 Użytkownik(ów) czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkownikow